torstai 29. tammikuuta 2015

Rastafarismi

 Kerromme rastafariuskonnosta ja elämäntavasta johon kuuluu esimerkiksi rastatukka, luonnonläheisyys ja kannabiksenpolttelu. Kerromme myös heidän periaatteista kuinka se on syntynyt ja miten se on levinnyt länsimaihin reggaemusiikin myötä.

Reggae
©www.rollingstone.com
Reggae eli regee on afrikkalais-karibialainen musiikkityyli, joka syntyi Jamaikan saarella. Tyylillä on läheisiä yhteyksiä rastafari-uskontoon. Reggaen juuret ovat perinteisessä afrikkalais-karibialaisessa musiikissa. 1960-luvun alulla jamaikalaiset levytuottajat, alkoivat tuottaa sound systemiensä käyttöön kotikutoista vastinetta amerikkalaiselle rhythm and blues -musiikille. He synnyttivät nopeatempoisen tyylin, joka tunnetaan nimellä ska. Myöhemmin takapotkuvetoinen tyyli tasaantui ja nopeus laski soul-vaikutteisemmaksi rocksteadyksi. Reggae saapui Suomeen 1970-luvulla. Suomen reggaen uranuurtajana voidaan pitää Mike Thomasia. Hän on kansainvälinen reggae-muusikko, joka vuonna 1985 muutti Suomeen suomalaisen vaimonsa kanssa. Suomalaisen reggaekulttuurin popularisoitumisen voidaan katsoa alkaneen 2000-luvun alussa. Suomenkielinen reggae nousi suuren yleisön tietoisuuteen erityisesti Soul Captain Bandin levyn (2001) myötä. Yhtyeen jäseninä, tunnetuimpina ehkä Jukka Poika ja Nopsajalka. (Ella)

 Historia
 Rastafari-liike syntyi 1930-luvulla Jamaikan slummeissa köyhien poikien keskuudessa. Liikkeen perustan loivat pojat nimeltä Alexander Bedward ja Marcus Garvey. Sitten joskus myöhemmin poika nimeltä perusti Kingstonin lähellä Pinnacleksi kutsutun maatilan, jonne hän siirtyi seuraajiensa kanssa. Ne pojat sitten kylvi siellä kasveja, mukaan lukien kannabista, jota ne pojat sitten poltteli uskonnollisessa kontekstissa. Vuonna 1954 viranomaiset sitten sanoi niille pojille, että olkaa hyvä ja poistukaa. Länsimaihin liike on levinnyt enimmäkseen reggae-musiikin kautta. (Jere)

 Rastafari uskonnon levinneisyys
 Rastafariuskoisia on noin miljoona koko maailmassa, mutta sitä on vaikea arvioida. Vuoden 2001 väestölaskennassa 24 020 jamaikalaista ilmoitti itsensä rastafariksi. Rastafarien uskonnosta irrallisen ulkoisen rastafarielämäntavan noudattaminen on myös suosittua ympäri maailmaa. Lisäksi on suuri joukko ihmisiä jotka ovat reggae-musiikin ihailijoita ennemmin kuin rastafareja. Reggae-musiikin myötä rastafari uskonto on levinnyt ympäri maailmaa, mutta kaikki reggae-musiikin kuuntelijat eivät ole rastafareja. Suomessa on 1980-luvulta lähtien toiminut Rastafari Selassie keskus. Arviot suomalaisten rastafarien lukumäärästä vaihtelevat alle sadasta pariin sataan. (Essi)

©www.wikipedia.com
Kannabis on keskeinen asia rastojen uskonnollisessa elämässä. – Siksi Bob Marleykin polttelee levynsä kannessa marisätkää. Se on pyhä sakramentti. Se ei ole viihteen väline, vaan jumalanpalvelusten, meditaation ja itsetutkiskelun yhteydessä käytettävä pyhä yrtti. Rastat eivät näe yrtin polttamisessa mitään ongelmaa, nauttiihan valkoinen mieskin kirkkonsa alttarilla ehtoollisviiniä. Viini on rastoille myrkkyä: ”Pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä” (4. Moos. 6:3). Rastojen tulkinnan mukaan Vanha testamentti johdattaa ruohon pariin: ”Maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä” (1. Moos. 1:12). Rastojen englanninkielisessä Raamatussa tuo ”vihantaa, ruohoja” ilmaistaan sanoilla ”grass and herb”, ruoho ja yrtti. Molemmat ovat kannabiksen kutsumanimiä. Jamaikalla nimiä on monia: sensi, sinsemilla, weed, collie, ganja ja kaya. (Jesse)

 Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rastafari http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/21/rasta-laulaa-ylistysta-pyhalle-yrtille Kuva: http://en.wikipedia.org/wiki/Rastafari_movement 

4 kommenttia:

  1. Tämä oli hyvä. Tästä ei puuttunut mitään eikä tähän mielestäni voi lisätäkään mitään

    VastaaPoista
  2. Teksti on hyvää ja hyvin järjestelty, uskonnon keskeiset asiat tulevat selkeästi ilmi. Lukija saa laajasti tietoa rastafaristisuudesta ja saa mahdollisesti uutta näkökulmaa asiaan. Pisti miettimään. Itse sain uuden, vielä positiivisemman asenteen uskontoa kohtaan.

    VastaaPoista
  3. Tekstin laatu menetteli ja monesta aiheeseen liittyvästä asiasta oli kerrottu ihan hyvin. Korjattavaa ei paljoa näkynyt, paitsi ne pari lausetta jotka jotenkin katkesivat jännästi kesken. Over and all, good job.

    VastaaPoista
  4. Teksti oli hyvin kirjoitettu ja selkeä kielistä. Tekstiin ei tarvitse minun mielestä lisätä mitään ja siinä ei ole liian vähääkään tietoa.

    VastaaPoista